Predhodna « 1 2 3 4 5 6 7 8 » Slijedeća
Poteškoće s razredom kad je učitelj u ulozi
Uloga je snažan medij. Postoje, međutim, i neki opći obrasci ponašanja koje učenici mogu preuzeti i koji dramskom pedagogu stvaraju poteškoće. To može biti slučaj s pojedincem, grupicom ili čitavim razredom.
“Špageti-vestern”
To se događa kad grupu ili pojedinca zanima samo zaplet, radnja: “A onda… a onda… a onda…” Najčešće je to slučaj kad se učenici tek počnu upoznavati s odgojnom dramom. Oni su svi odgojeni na tv-programima u kojima je najvažniji isključivo zaplet, ili na računalskim igrama u kojima je važna isključivo akcija. Oni misle da je bit dramskog rada u tome što se događa. Učitelj mora zadovoljiti takvo očekivanje, ali mora također naći načina da uspori akciju ispitujući svaku epizodu, kao i ono između epizoda. Bit dramskog rada je u onome zašto se nešto događa….
“Svrgnimo kralja”
Ova se uloga obično iskazuje kroz nekakvo vrlo dramatično događanje koje obično iznenadi i učitelja i ostale učenike.
Primjerice, u bajci Cvilidreta Dvorski upravitelj (učenik) iznenada dobiva srčani napad. Mogući razlog za to može biti što taj učenik misli da se od njega očekuje da “nešto napravi” (kao u “špageti-vesternima”). U takvoj situaciji možete učenicima postaviti pitanje u kojem smjeru žele ići: “Stanimo. Koji ćemo problem rješavati: Kraljice koja se mora odreći svog djeteta, ili ćemo ispitati zašto se Dvorski upravitelj onesvijestio?”
U dramskoj igri Tvornica Vođu smjene (učitelj) radnici izbace iz tvornice. Razlog tomu može biti i to da (tko zna zašto!) “pokažu učitelju”. Očito vas učenici ne žele u tom času. Eto prilike da otkrijete jesu li u stanju sami rješavati probleme: “Stanimo. Sada kad više ne vjerujete Vođi smjene, jeste li razmislili kako ćete riješiti problem otpuštenih radnika?” Zapamtite da u tom času nikako ne kažete: “sada kad više ne vjerujete meni.”
U dramskoj igri Izbjeglice grupica učenika napadne izbjeglice i sve ih pokosi, i time je zapravo za “poginule” dramska igra završena! Mogući razlog može biti da je učenicima dosadno, ili su izgubili smjer pažnje i željni su akcije. Treba saslušati i napadače i napadnute: “Stanimo. Hoćemo li pokušati shvatiti kako je to kad se domovina mora potajno napustiti? U tom slučaju poništit ćemo ono što se dogodilo. Ili želimo saznati kako vanjska prisila dovodi do raspada skupine? U oba slučaja moramo se vratiti u vremenu.”
Monopolizator
To može biti učenik ili grupica učenika, a oblici ispoljavanja mogu biti sljedeći:
a) Pojedinac koji odmah shvaća situaciju i ulazi u ulogu prije svih. Učitelj ga ne smije ignorirati ili obeshrabriti. Takvog se učenika može smiriti, ali se njegova važnost mora i dalje uvažavati, npr. u ulozi: “Ti si očito vođa grupe, ali ja želim čuti i ostale.” Ili izvan uloge: “Ne rasipaj prebrzo svoje ideje. Pričekaj malo i gledaj što se događa.” Ako sadržaj to dopušta, Monopolizatora možete izdvojiti na način da za ostale i nadalje bude “heroj”, npr. da bude ušutkan zbog svojih uvjerenja.
Važno je da i Monopolizator i cijela skupina imaju mogućnost sudjelovanja. Onaj prvi će otkriti da i ostali mogu štošta, a ovi drugi pak moraju dobiti priliku da ponesu dio odgovornosti za dramski rad.
b) Netko tko želi privući pažnju jer nije omiljen. Često će se razred sam pobrinuti za nj umjesto vas! Oni u dramski rad uključuju svoje osobne osjećaje. Npr., skupina učenika u ulozi stručnjaka istražuje uzroke općeg pomora jednog sela. Ali jedan učenik tvrdoglavo napušta važan dogovor i odlazi lunjati među zamišljena mrtva tijela. To je zasmetalo ostale, ali su našli rješenje unutar dramskog zbivanja: odlučili su ga staviti u karantenu, uz obrazloženje da se mogao zaraziti u dodiru s mrtvim tijelima u trenutku kad se još ne znaju razlozi smrti. Učitelj ga je ostavio tako neko vrijeme, a onda ga je opet uključio kad je dramska radnja krenula dalje.
Ako, međutim, razred ne može riješiti ovakav problem unutar dramske igre, to mora učiniti učitelj. Evo nekih prijedloga:
– Dajući uputu kroz ulogu ili izvan nje može zaposliti učenika u ulozi koju će smatrati važnom, ali koja mu neće dati prilike da ometa ostale, npr. uloga Mačonoše u bajci ili priči koja se događa na dvoru.
– Sparite ga s učenikom dovoljno snažnim da izdrži njegovu neomiljenost. Svakako tom učeniku odajte kasnije nasamo priznanje za ono što je učinio.
– Razgovarajte s učenikom. On sam često zna rješenje problema i samo mu treba vaš poticaj i savjet.
– Dramski rad je zajednički rad. Ako učenik nastavi odvlačiti pažnju, možda je najbolje za sve, uključujući i njega, dogovoriti premještaj.
Komedijaš
To je onaj, ili oni, koji svaku situaciju pretvaraju u komediju, jednom kroz dramsku igru, drugi put kroz vanjske komentare ili radnje. Možda je učenik razredni zabavljač te tako naprosto obavlja svoju razrednu ulogu, ili želi biti u središtu pažnje, ili mu je naprosto dosadno.
Komedijaš mora biti dobar zabavljač da bi bio uspješan i on je pod stalnim pritiskom da održi svoju ulogu. On postaje problem onog časa kad njegova zabavljačka uloga prevlada onu dramsku. Evo najboljeg primjera:
Učitelj: “I gdje si našao tajnu poruku?”
Učenik: “U gospodaričinu ormaru, gospodaru.”
ili
Učitelj: “A kako si otvorio ladicu?”
Učenik: “Alatom mog gospodara, vaša visosti.”
To je sjajna šala i zato: “Stanimo i smijmo se!”, a onda nastavimo. Ne prelazite preko toga, jer ćete se svi opet početi smijati na istom mjestu. S druge strane, smiješnu repliku može prihvatiti učitelj u ulozi ponovno naglašavajući ozbiljnost sadržaja: “Čini se da nisi svjestan ozbiljnosti situacije.”
Ako je Komedijaš jedina uloga koju je učenik u stanju igrati, morat ćete s njim nasamo porazgovarati i potaknuti ga da pokuša drukčije uloge i ne zaboravite ukoriti razred ukoliko očekuju od njega da i nadalje bude zabavan i ako ga potiču na to: “Mislio sam da smo se dogovorili kako ćete se ponašati odraslo.” Ne zaboravite učeniku pružiti punu podršku kad pokuša zaigrati neku drugu ulogu
Kvaritelj
Za razliku od prethodnika, ovaj pokušava onemogućiti dramski rad. On će to nastojati izvana, ne sudjelujući u dramskom radu nego dajući izvana komentare na račun ostalih. Rješenje može biti: “Van! Očito te ne zanima ili nisi spreman za rad.” On to može raditi i iznutra, na prvi pogled prihvaćajući ulogu i situaciju, ali ono što govori i čini nema veze sa sadržajem. Odgovor može biti: “Van! Još nisi dovoljno zreo.” U oba slučaja omogućite mu lak povratak u igru dodajući: “Kad si spreman, možeš nam se pridružiti.”…
Ne budite blaži u ovakvim situacijama nego što biste bili u nekom drugom nastavnom predmetu. Vi poučavate tridesetak učenika i ako jedan unosi nered, riješite ga se privremeno i odgajajte ostale…
Glumac
To je učenik koji je pohađao glumački tečaj i igrao u mnogim predstavama, pri čemu je težište bilo na vanjskoj izražajnosti. On pokazuje “kako to treba izvesti”. Vidimo ga, također i čujemo, kako ispravlja suučesnike. On očekuje predstavu i nastup i prezire rad u ulogama jer mu se čini besmislenim. Ovakvi učenici mogu biti problem jer se pretvaraju u kritičare i režisere u krivo vrijeme.
Rješenje može biti:
– Ne obraćajte pažnju na njegovo “kako to treba izvesti” i nadajte se da će i učenici shvatiti kako to nije ono što se od njih traži.
– Podsjetite učenika da je ovo drukčija vrsta iskustva i da svoju “stručnost” mora dokazati na drugi način. Za ovo je potrebno mnogo takta, upornosti i čvrstine.
– Mrtvi-hladni recite mu da ne vjerujete onom što ste vidjeli ili čuli i da čak profesionalni glumci moraju puno raditi kako bi našli svoj osoban način da izraze istinu.
Nadareno dijete
To je prirodni igrač uloga kojeg resi ukus i sposobnost da napravi prave izbore, a isto tako ima i moć da nam ih učini vidljivima. On intuitivno zna što učiniti i to radi tako lako da često nije zadovoljan izazovom koji je preda nj stavljen. Budite zahvalni i nađite mu prave izazove. Nemojte jednostavno prenijeti odgovornost za dramsko zbivanje na njega i prekrižiti ruke….
Stidljivo dijete
Takav učenik na prvi pogled ne učestvuje. To je stoga što je previše stidljiv ili se boji sudjelovati u dramskom radu. Moguća su sljedeća rješenja:
– Nađite mu priliku za sudjelovanje: postavite mu neko jednostavno pitanje, ponudite mu ulogu, ponašajte se kao da sudjeluje.
– Uklonite mu nelagodu smještajući ga tako da nemate očni kontakt. Budite blizu, ali ga ne gledajte!
– Kad sudjeluje u radu, odajte mu priznanje, ali ga ne hvalite previše.
Dijete koje ne može razlikovati zbiljski od zamišljena svijeta
Uglavnom su to jako mladi ili emocionalno nezreli učenici koji zadržavaju svoju ulogu dugo nakon svih drugih. Blago ga upozorite da su svi već izvan uloge i naročito pazite da mu date vremena za analizu i razmišljanje o tome što je bilo.
Tiho dijete
Takvi su učenici tihi jer:
– Ne znaju da je to dramski rad te da mogu i da se od njih očekuje da sudjeluju.
– Dosadno im je. To znači da ste izabrali nešto što im ne predstavlja izazov, ili pak previše insistirate na strategiji i tehničkom postupku.
– Ne razumiju. To znači da je ili sadržaj pretežak ili je “igra za učitelja” prevladala nad “igrom za njih same”.
– Ne vide logiku razvoja dramskog zbivanja.
– Neugodno im je, budući da su gurnuti u ulogu bez dovoljno pripreme ili vježbe (to naročito vrijedi za starije učenike).
– Sadržaj je preblizu zbilji, pun primisli na nju, npr. kad treba odigrati majku.
– Sadržaj je predaleko od njihova iskustva, pa ne znaju dovoljno o njemu, a jasno im je da dramski rad ne smije biti patvoren.
– Vide učiteljevo “glumljenje” ili “preglumljivanje”, pa se osjete nelagodno, jer im to ne djeluje istinito.
– Učitelj je dobar igrač uloga, ali im, u želji da ih potakne, ne ostavlja prostora za njihov doprinos. Oni tada preuzimaju jedinu preostalu ulogu: onu “publike”.
– Umorni su. Igranje uloga traži veliku posvećenost radu i ponekad ih tempo rada iscrpi. Vi kao učitelj morate to prepoznati i pronaći drugi način rada. Zapamtite da učitelj nikad nije umoran, bolje reći, nikad ne pokazuje da je umoran, osim dakako ako je u ulozi, te ako odluči bilo kojoj od ranije nabrojanih učiteljskih uloga dodati pridjev “umoran”.
Bilo koji od gornjih razloga može se odnositi kako na pojedinca tako i na grupu, ali tihi pojedinac unutar neke vrlo živahne grupe može itekako biti uključen, a odgovornost je učitelja da to prepozna.
Molite Boga da se svi nabrojani problematični slučajevi ne zateknu u jednom te istom razredu! Toga ima u svim razredima, ali ih upravo neposrednost dramskog rada razotkriva. Nemojte te slučajeve promatrati samo s negativne strane. Te se različitosti mogu iskoristiti da vaš rad učinite življim.
Predhodna « 1 2 3 4 5 6 7 8 » Slijedeća