Predhodna « 1 2 3 4 5 6 7 8 » Slijedeća
Opasnost!
Učitelji koji prihvate izazov rada u ulozi uskoro otkrivaju užitak “igre”. Ako predajete odgojnu dramu u pet razreda, nastojte koristiti ovako opisan dramski rad s igranjem uloga u najviše dva razreda istovremeno. Čak i Peter Hall, redatelj Kraljevskog narodnog kazališta u Londonu, smatra da je istodobno režiranje triju predstava pretjeravanje!
Zaključak
U kazalištu redatelj na kraju pušta predstavu u život i prepušta je glumcima. U dramskom radu s igranjem uloga je drukčije. Što više nadzora i odgovornosti dramski pedagog uspije prenijeti na učenike to će više oni sami biti ne tek “izvođači” nego “redatelji” i “pisci”. Dramski pedagog mora biti svjestan bogatstva kazališnih umijeća koja učenici usvajaju, kao i širine interdisciplinarnog učenja do kojeg dolazi i koje biva poticano iskustvom stečenim kroz ovakav dramski rad.
Dobra predstava navodi vas da razmišljate, ili osjećate. Sjajna predstava čini oboje, da razmišljate i osjećate. Dobar dramski rad s ulogama navodi vas da razmišljate, ili osjećate. Sjajan dramski rad s ulogama čini oboje, da razmišljate i osjećate.
Vježbe za dramske pedagoge
U vježbama pod 1, 2 i 3 treba raditi s drugima.
1. Za vježbanje promatranja kroz ulogu
Rad u paru.
Zadatak A: Pogledajte oboje sobu u kojoj se nalazite. Zatim svatko za sebe neka pribilježi sve što mu je privuklo pozornost. Raspravite s vašim partnerom sve što ste pribilježili. Ako ste pribilježili različite stvari, raspravite zašto se to moglo dogoditi. Ima li to veze s vašom “osobnom prtljagom”, tj. životnim iskustvom koje nosite sa sobom?
Zadatak B: Pogledajte sobu očima arhitekta.
U ulozi, raspravite s partnerom može li se soba prepraviti u igraonicu za slijepu djecu. Koje biste promjene i pregradnje oboje predložili?
Izvan uloge, raspravite s partnerom doživljeno iskustvo i uočite razlike spram iskustva iz prethodnog zadatka.
Zadatak C: Pogledajte sobu očima zatvorenika.
U ulozi, porazgovarajte s partnerom.
Izvan uloge, raspravite doživljeno iskustvo i kako se razlikuje od iskustva iz zadataka A i B.
Za vježbanje možete izabrati i druge situacije. Vježbe su posebno zanimljive u drukčijem, nepoznatom okolišu, npr. dok s prijateljem idete na posao.
Pitanje za raspravu: jesu li i ostala vaša osjetila aktivna kad ste u ulozi?
Zadatak D: Izaberite jedan od prethodnih ili sasvim nov zadatak i provjerite možete li s partnerom započeti dramsku radnju. Ponekad je korisno zamoliti treću osobu da pribilježi što se događa i zapamtiti sve ono što je pridonosilo dramskoj radnji.
2. Za vježbanje umijeća naznačavanja
Zadatak A: Pripremite i održite u ulozi uvodni govor od jedne do dvije minute u kojem se kaže tko ste, tko su slušatelji i u kojem izlažete neki problem ili zadatak koji treba izvršiti.
Prijedlozi:
a) Policajac drži govor skupini pitomaca.
b) Klaudije govori dvoru o Hamletovu ponašanju.
c) “Žena s torbama” (sretna i otkvačena osoba, bez stalnog prebivališta, koja svu svoju zemaljsku imovinu nosi sa sobom u torbama) govori socijalnim radnicima.
Zadatak B: Zamolite slušatelje da na ploči ispišu riječi ili rečenice koje opisuju osobu koja im se obratila.
Zadatak C: Idite do ploče.
Stavite “+” uz stvari koje ste i vi htjeli naznačiti.
Stavite “-“ uz stvari koje niste željeli ili niste mislili naznačiti.
Stavite “J” uz stvari za koje znate ili osjećate da pripadaju vašem “Ja”.
Stavite “G” uz one stvari koje ne pripadaju vašem “Ja”, ali ste željeli da ih publika vidi. (“G” znači “Gluma”.)
Zadatak D: Ako ste izvršili jedan od gornjih zadataka, možete li izreći u osnovi iste stvari, ali u drugim ulogama? Primjerice:
a) Gerilski vođa obraća se grupi mladih pobunjenika.
b) Poznati psihijatar tumači svojim kolegama slučaj jednog pacijenta.
c) Separatist razgovara s federalistom.
Mijenja li se jezik? Kako? Zašto?
Da li se značenjski okvir mijenja, rasteže ili ostaje isti?
3. Za vježbanje prilagodljivosti u baratanju ulogom
Zadatak: Jedan od vas je “učitelj”, ostali su “razred”. “Razredu”se zadaje situacija i oni započinju dramsko zbivanje. “Učitelj” ulazi u dogovorenoj ulozi i radi kroz ulogu. Nakon svake situacije “razred” nastoji prepoznati ulogu.
Evo nekih primjera:
Situacija Uloga
SITUACIJA |
ULOGA |
a) Zatvorenici planiraju bijeg. | Učitelj kao Jedan iz družine |
b) Doseljenici, tek stigli iz Europe u Kanadu, provjeravaju svoje isprave i prtljagu. | Učitelj kao Vlast |
c) Arheolozi su pronašli lonac, po svoj prilici velike vrijednosti, i sad pišu izvještaj. | Učitelj kao Odsutan |
d) Stanovnici gradića koji zatrpava vulkanska lava dogovaraju se kako nagovoriti starog vlasnika hotela da napusti grad. | Učitelj kao Vražji odvjetnik |
e) Seljaci oko bunara na zemlji koju je kupio novi vlasnik vinograda | Učitelj kao Vlast suprotstavljena grupi |
f) Putnici koji su prešli stepu i sad su naišli na rijeku koja se izlila iz korita | Učitelj kao Bespomoćnik |
g) Članovi sindikata u štrajku za bolje radne uvjete | Učitelj kao Sporedan lik |
h) Novinari pozvani na razgovor kako da vijesti učine “prihvatljivijima” za čitatelje/gledatelje | Učitelj kao Vlast |
i) Osoblje palače priprema se za povratak Kralja i Kraljice nakon ustanka građana | Učitelj kao Zamjenik glavnog |
Pitanja za raspravu:
– Je li “razred” mogao prepoznati vaše učiteljske uloge?
– Jeste li mogli održati uloge? Ako ne, zašto?
– Kako ste pristupali skupini u raznim ulogama?
– U kojoj vam je ulozi bilo najlakše? Zašto?
– Koje su uloge izazvale najviše reakcija “razreda”?
– Koje su uloge bile najpoticajnije za učenje? Zašto?
4. Prevedite rečenice koje slijede u povišeni govor:
Npr. “OK, onda što ćeš ti tražiti?” pretvorite u “Neka svatko iznese cilj svog traganja.”
a) Uloga: Zamjenik glavnog
“Pazite, dečki, dobro gledajte da vidite kako dobar doktor vadi krv.”
b) Uloga: Vlast izvan zbivanja
“Čovječe! Neki od vas zbilja ne znaju što je red.”
c) Uloga: Bespomoćnik
“Joj, Kralju, oprosti, baš sam glup! A samo sam htio pomoći.”
d) Uloga: Odsutan
“O čemu se radi? Netko je izveo onaj ‘časna-riječ-i-neka-umrem’ štos?”
e) Uloga: Jedan od družine
“Ma baš me briga! Već mi je svega dosta!”